För dig som är god man/förvaltare
På den här sidan hittar du information för dig som är god man eller förvaltare.
Du är ställföreträdare
Uppdraget som god man eller förvaltare innebär att du är ställföreträdare för någon som inte kan förvalta sina tillgångar eller verka för sitt eget bästa. Det innebär att du ska se till så att personen, din huvudman, får den vård och tillsyn som personen behöver samt att se till att personen inte missgynnas i olika sammanhang.
Aktuellt
Luleå kommuns servicenters reception håller stängt 17 december kl 15 - 16
2024-12-16
Receptionen håller stängt mellan kl 15.00 - 16.00 och det innebär att ni inte kan lämna in eller hämta ut handlingar under den tiden.
Bankföreningens film om bankärenden när man är god man eller förvaltare
2024-10-17
Svenska bankföreningen har tagit fram en film gällande bankärenden kopplat till att man är god man eller förvaltare. I denna film ger juristerna Katrin Fahlgren, Bankföreningen, och Isabella Chorell, Nordea, svar på vanliga frågor om god man och förvaltare gällande bankärenden.
Se filmen på Svenska Bankföreningens hemsida Länk till annan webbplats.
Ny lag som påverkar överförmyndarnämndens tillsyn
Det har trätt i kraft en ny lag som innebär en utökad skyldighet för överförmyndarnämnden att anmäla misstänkta välfärdsbrott som upptäckts exempelvis vid granskning. Den innebär också att överförmyndarnämnden är skyldig att lämna uppgifter till andra myndigheter som de behöver i sina utredningar om misstänka brott, exempelvis felaktiga utbetalningar av bostadstillägg eller merkostnadsersättning.
- Lag (2024:307) om uppgiftsskyldighet för att motverka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen samt fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet
Läs lagen i sin helhet i informationsboxen nedanför.
1 § Lagens innehåll
Denna lag innehåller bestämmelser om skyldigheter att lämna ut uppgifter för kommuner, arbetslöshetskassor och vissa statliga myndigheter.
Felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen
2 § Felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen
Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Inspektionen för vård och omsorg, Kronofogdemyndigheten, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, en kommun eller en arbetslöshetskassa ska lämna en uppgift som den förfogar över till en annan av dessa aktörer om uppgiften behövs i den mottagande aktörens författningsreglerade verksamhet för att säkerställa korrekta beslutsunderlag för att förebygga, förhindra, upptäcka eller utreda felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.
En uppgift som omfattas av sekretess ska dock inte lämnas ut om övervägande skäl talar för att det intresse som sekretessen ska skydda har företräde framför intresset av att uppgiften lämnas ut.
Första stycket gäller inte i fråga om uppgifter som omfattas av sekretess enligt 15-20 kap., 24 kap. 2 a och 8 §§, 25 kap. 1-8 §§, 26 kap. 1-6 §§, 29 kap. 1 och 2 §§, 31 kap. 1 § första stycket, 2 och 12 §§, 33 kap. 2 och 4 a §§, 36 kap. 3 §, 40 kap. 2 och 5 §§ samt 41-43 kap. offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
3 § Skyldigheten att lämna en uppgift enligt 2 §
Skyldigheten att lämna en uppgift enligt 2 § gäller utbetalningar från välfärdssystemen av sådana bidrag, ersättningar, pensioner och lån för personligt ändamål som enligt lag eller förordning beslutas av Arbetsförmedlingen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten, en kommun eller en arbetslöshetskassa och betalas ut till en enskild person (ekonomisk förmån) och sådana stöd, bidrag och ersättningar som enligt lag eller förordning beslutas av Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller en kommun och avser en enskild person, men betalas ut till eller tillgodoräknas någon annan än den enskilde (ekonomiskt stöd).
I 2 § avses med felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen sådana ekonomiska förmåner och ekonomiska stöd som har beslutats, betalats ut eller tillgodoräknats felaktigt eller med ett för högt belopp.
Fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet 4 §
Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket eller Åklagarmyndigheten ska lämna en uppgift som den förfogar över till en annan av dessa myndigheter om uppgiften behövs i den mottagande myndighetens författningsreglerade verksamhet för att planera, genomföra eller följa upp myndighetsgemensamma kontroller av arbetsplatser inom ramen för sådan samverkan som regeringen beslutar för att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet.
En uppgift som omfattas av sekretess ska dock inte lämnas ut om övervägande skäl talar för att det intresse som sekretessen ska skydda har företräde framför intresset av att uppgiften lämnas ut.
När en god man eller förvaltare, även kallad ställföreträdare, har fått beslut om ett nytt uppdrag som omfattar förvalta egendom så ska gode mannen eller förvaltaren direkt ta hand om förvaltningen av huvudmannens egendom. Det är därför viktigt att ställföreträdaren snabbt tar kontakt med huvudmannen, anhöriga som kan ha värdefull information att lämna eller behöva få, eventuellt boende där huvudmannen vistas eller andra personer i huvudmannens närhet för att få kännedom om huvudmannens situation och vilka behov och önskemål huvudmannen har.
Tänk på att uppdraget startar den dag som framgår av tingsrättens eller överförmyndarnämndens beslut. Tidpunkten framgår även av det registerutdrag som gode mannen eller förvaltaren får från överförmyndarnämnden. Registerutdraget kan användas för att visa till exempel Försäkringskassan, personal på boenden, bank eller andra myndigheter att du är god man eller förvaltare för en viss person och därmed har rätt att företräda personen. Det kan också användas för att anmäla säskild postadress hos Skatteverket.
Ställföreträdaren bör undersöka huvudmannens behov av:
- att egendomen är försäkrad
- sjuk/aktivitetsersättning
- merkostnadsersättning (ange även om huvudmannen har kostnader för arvode till god man)
- bostadsbidrag eller bostadstillägg
- bistånd enligt socialtjänstlagen, till exempel försörjningsstöd, kontaktperson, hemtjänst, särskilt boende med mera
- insatser enligt LSS, till exempel ledsagning, personlig assistans, kontaktperson med mera
- bostadsanpassningsbidrag
- skuldsanering
En god man eller förvaltare bör tänka på att förenkla sitt arbete så mycket som möjligt genom att, till exempel sköta huvudmannens bankärenden via internetbank och använda sig av autogiro för betalning av räkningar i de fall det är möjligt. Tänk även på att överlämnande av fickpengar och matpengar inte alltid behöver vara kontanter. Ofta kan det ordnas genom att huvudmannen får ett eget bankkort eller att personal på äldreboenden får hantera ICA-kort, Coop-kort eller liknande.
Som ställföreträdare är du enligt föräldrabalken skyldig att fortlöpande föra räkenskaper samt lämna in årsräkning varje år senast sista februari. För att underlätta för dig som har uppdrag så finns en e-tjänst du kan använda.
Kom ihåg att det är ny webbadress för e-tjänsten. Klicka på administrera ditt uppdrag så hittar du till nya sidan och kan spara den som favorit på din dator.
Administrera ditt uppdrag som god man/förvaltare Länk till annan webbplats.
Om det skulle behövas ett besök så bokar ni enkelt tid via vår e-tjänst för detta, se länk nedan. För hjälp med årsräkningen kommer vi att anordna räknestuga under februari 2024, håll utkik här på hemsidan för mer information.
Boka tid hos oss Länk till annan webbplats.
Instruktionsfilmer till e-tjänsten
Som en hjälp till er ställföreträdare har Södertälje som också använder Provisum tagit fram två instruktionsfilmer, som vi hoppas kan hjälpa er med frågor kring hur e-tjänsten fungerar. Skulle ni ha frågor eller funderingar så hör av er till oss på överförmyndarenheten.
Se filmen om grunderna i e-tjänsten Länk till annan webbplats.
Se filmen om hur du lämnar in årsräkningen och redogörelsen Länk till annan webbplats.
Bra att komma ihåg när du använder e-tjänsten
Dagboken
Det är denna funktion som du kan använda för att redovisa besök och kontakter med huvudmannen och personer kring huvudmannen. För att kunna lämna en mer detaljerad redovisning för samtal eller särskilda händelser i uppdraget så kan du välja att bifoga en egen bilaga med dessa uppgifter tillsammans med redogörelsen.
Om du väljer att inte använda dagboken så kan du i redogörelsen ange antal besök, kontakter och skriva mer detaljerat under ”Övriga upplysningar” som ni hittar sist i redogörelsen. Observera att det inte finns några särskilda kolumner för detta i redogörelsen. Redogörelsen och frågorna i denna kommer du inte kunna se förrän i slutet av året då vi skickar ut anmodan om att lämna in årsräkningen.
Bilagor i e-tjänsten
Oavsett om du väljer att bifoga digitala filer från bank/utbetalare eller om du bifogar foton av underlag så ska samtliga uppgifter framgå. Det vill säga att på exempelvis ett kontoutdrag ska bank, kontonummer, in/ut transaktioner och saldo finnas med.
Notifiering för meddelande i e-tjänst
Skickas ut dagligen efter kl 17.00. Detta innebär att du redan kan ha läst meddelandet i e-tjänsten innan du får notifieringen, om du loggat in tidigare under dagen.
Olästa meddelanden visas till höger när du loggar in via dator. Om du läst ett meddelande och vill läsa det igen eller skicka in exempelvis en komplettering i ett pågående ärende så hittar du alla ärenden via menyn till vänster under ”Ärenden”.
Om du valt notifiering via e-post eller sms så kommer du inte få vanlig post från oss, utan de allra flesta brev skickas direkt till dig via e-tjänsten.
Utbildningar och övrig information
Som ett led i vårt arbete att bli mer digitala och minska utskrifterna på papper så skickar vi inte längre ut inbjudningar till utbildningar och övrig information via vanlig post. Istället skickar vi ut viktig information via e-post och även vårt nyhetsbrev på våren och hösten. Information och inbjudan till utbildningar kommer också att publiceras på hemsidan.
Det är därför en god idé att ta till vana att regelbundet gå in där och se om nytt lagts upp, speciellt om du inte angett någon e-postadress till oss.
I e-tjänsten Provisum Ställföreträdare finns en manual. Manualen är inte komplett och tanken är att den kommer fyllas på med mer information allt eftersom.
Behöver du hjälp med vår e-tjänst Provisum ställföreträdare?
Från och med 2 januari 2024 kommer support avseende Provisum e-tjänst att hanteras av systemleverantören Resursen. Helpdesken nås via mejladressen stf@provisum.se det är också möjligt att ringa supporten på telefonnummer 072-202 92 33. Om du har övriga funderingar gällande e-tjänsten så är du välkommen att kontakta någon av oss handläggare på överförmyndarexpeditionen. Vi förstår att det är mycket nya moment, men en bra start är att själv klicka runt inne i e-tjänsten och se hur allt ser ut.
Kom ihåg att uppge till vilken kommun du redovisar till när du kontaktar supporten. Supporten är bemannad vardagar mellan klockan 8 - 17 under perioden mars till december. Supporten kan hjälpa er med konkreta tekniska problem som exempelvis inloggning, inlämning av räkningar, registrering av poster och hur du bifogar digitala bilagor.
Frågor om era uppdrag som till exempel förordnandeomfattning, period för redovisning eller vilka underlag som ska lämnas in besvaras av oss i verksamheten. Supporten kommer i sådana fall att hänvisa er till oss på överförmyndarenheten i Boden eller Luleå.
Din ekonomiska redovisning till överförmyndarnämnden
Om du som ställföreträdare (god man eller förvaltare) har fått ett förordnande som omfattar att förvalta någons egendom betyder det att du ska sköta personens ekonomi och är därmed skyldig att redovisa hur du sköter den till överförmyndarnämnden.
Förteckning
Ett nytt uppdrag ska starta med att du i en förteckning anger vilka tillgångar och skulder huvudmannen har den dag tingsrätten beslutar att du förordnats till uppdraget. Innan beslutet expedierats och du tagit dig till banken och tagit andra ekonomiska kontakter kan det naturligtvis dröja några dagar men förteckningen ska ändå gälla beslutandedatumet. Du har två månader på dig att inlämna förteckning, så ha inte för bråttom utan ta den tid som behövs för att säkerställa så långt det är möjligt att få med alla uppgifter. Skyldigheten att lämna förteckning gäller inte vid byte av ställföreträdare.
Löpande räkenskaper
Enligt föräldrabalken ska en ställföreträdare fortlöpande föra räkenskaper över din förvaltning. Med det menas att löpande notera alla inkomster och utgifter. Det kan göras genom att du använder dig av e-tjänsten, att du för kassablad/kassabok på papper eller gör ett Excel-dokument. Att enbart hänvisa till bankens kontoutdrag är inte att föra löpande räkenskaper.
Föräldrabalken säger också att ställföreträdaren omsorgsfullt ska fullgöra sina skyldigheter och alltid handla på det sätt som bäst gagnar den enskilde och att den enskildes medel ska i skälig omfattning användas för hans eller hennes uppehälle, utbildning och nytta i övrigt. En ställföreträdare får inte ge bort den enskildes egendom, om det inte är fråga om personliga presenter vars värde inte står i missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor. Vidare får en ställföreträdare inte sammanblanda den enskildes ekonomi med sin egen eller med tillgångar som ställföreträdaren annars förvaltar. Se därför till att ordna med banken så att du får tillgång till kontot där pensionen och andra inkomster går in så att du kan betala din huvudmans utgifter därifrån.
Behöver du göra uttag eller köp ska det ske från huvudmannens konto. Många banker kan ordna så att ställföreträdaren får ett eget kort till huvudmannens konto. Är din huvudman ekonomiskt aktiv, kanske med hjälp av personal eller anhöriga, se till att öppna ett eget konto till huvudmannen då du annars måste redovisa även deras transaktioner.Observera att överförmyndarnämnden bara utövar tillsyn över dig som ställföreträdare. Om du lämnar medel till personal på boende eller anhöriga för inköp ska du kontrollera att dessa kommer huvudmannen till godo. Däremot ska den person som hanterat pengarna behålla sina kvitton efter din genomgång av dem.
Årsräkning
De löpande räkenskaperna ska sedan sammanställas i en årsräkning som lämnas in till överförmyndarnämnden senast sista februari. Föräldrabalken anger att i årsräkningen ska anges den enskildes tillgångar och skulder vid början och slutet av den tid som räkningen avser. Vidare ska en sammanställning göras av inkomster och utgifter under nämnda tid. Av årsräkningen ska särskilt framgå hur mycket som har använts för den enskildes uppehälle eller nytta i övrigt. Det betyder att den förteckning som du tidigare lämnat in anges som ingående tillgångar, de inkomster och utgifter du fört löpande ska sammanställas samt att du anger utgående tillgångar per årsskiftet enligt bankens årsbesked.
Använder du dig av e-tjänsten är sammanställningen snabb och enkel om du löpande fört redovisningen fram till årsskiftet.
Att lämna in en redovisning är inte bara en matematisk sammanställning där summan av ingående tillgångar och inkomster blir samma som summan av utgifter och utgående tillgångar, du ska även tänka på att den enskilde och dennes anhöriga har rätt att få ta del av årsräkningen när den avlämnats till överförmyndarnämnden. Därför är det viktigt att det av årsräkningen framkommer vilka olika typer av inkomster den enskilde haft som skattepliktig inkomst, bidrag och så vidare.
Hur du fört de löpande räkenskaperna är avgörande för hur sammanställningen av årsräkningen sedan blir. Vi hjälper dig gärna att komma igång med de löpande räkenskaperna så är mer än halva jobbet gjort till du ska sammanställa det till årsräkningen. När ditt uppdrag upphör, till exempel om huvudmannen avlider eller du blir utbytt ska du istället lämna en sluträkning. Med sluträkning menas sista redovisningsperioden, 1 januari fram till att ditt uppdrag upphört men formen för den är detsamma som för årsräkning.
Till årsräkning och sluträkning ska också lämnas en redogörelse, samt att du fyller i dagboken löpande om du använder e-tjänsten. I den beskriver du de andra delarna av ditt uppdrag samt hur omfattande arbetet under året har varit samt om du önskar arvode. Redogörelsen tillsammans med arvodesriktlinjerna som nämnden antagit ligger till grund för ditt arvode. Arvodet baseras på uppdragets karaktär och omfattningen av det arbete som lagts ner under året. Det är alltså viktigt att du redogör för vilka åtgärder du har vidtagit i ditt uppdrag. Nytt beslut om arvode fattas varje år. Det är också då beräkningen görs om huvudmannen själv ska betala arvodet eller om kommunen ska göra detta.
Överförmyndarnämndens granskning
Överförmyndarnämnden granskar redovisningar vilket inte är samma sak som att vi godkänner dem. Vi försöker naturligtvis så långt det är möjligt att säkerställa att pengarna använts för huvudmannens bästa vilket innebär att vi måste få samtliga underlag som kontoutdrag, fakturor och kvitton för att kunna granska redovisningen. Vi återlämnar underlagen till dig när granskningen är klar. Vi känner dock inte huvudmannen och det kan därför vara svårt för oss att avgöra rimligheten i alla utgifter.
Den dagen uppdraget upphör helt får den enskilde eller dennes dödsbo samtliga redovisningshandlingar (förteckning, årsräkningar och sluträkning) som vi förvarat. De har då tre år på sig att eventuellt väcka talan vid domstol mot dig som ställföreträdare om de anser att du inte skött ditt uppdrag. En ännu större anledning att du ser till att alltid ta kvittenser vid avlämnande av kontanter, spara kvitton vid inköp och på alla sätt dokumentera hur pengarna använts. Tydliga och transparenta redovisningar minskar risken för att frågor uppstår.
Administrera uppdrag Länk till annan webbplats.
Stöd i uppdraget som god man/förvaltare Länk till annan webbplats.
I rekryteringstjänsten Recruto publiceras löpande upp nya uppdrag med huvudmän som är i behov av dig som är eller som vill bli en god man/förvaltare. Via tjänsten presenteras kortfattat huvudmannens person och situation vilket gör att du som ställföreträdare har möjlighet att anmäla ditt intresse på ett uppdrag som du tror kan passa just dig.
Syftet med systemet är att förenkla processen för dig som ställföreträdare – nu eller i framtiden – kan tänka dig att åta dig fler uppdrag som god man eller förvaltare.
Vad behöver du göra?
Om du framåt vill få förfrågningar från oss om nya uppdrag behöver du registrera dig i Recruto. Skapa ett konto nedan och fyll i vilka typer av uppdrag som du är intresserad av.
Skapa konto i Recruto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur gör du för att få ett nytt uppdrag?
När din registrering är godkänd får du tillgång till våra uppdrag. Överförmyndarenheten lägger upp uppdrag i portalen. Du ges då möjlighet att svara på uppdragen och anmäla ditt intresse.
Kontakta gärna Överförmyndarenheten om du har frågor om Recruto.
Om du inte längre vill eller kan ha kvar ditt uppdrag som god man eller förvaltare så behöver du begära dig entledigad. Det ska du göra skriftligen och med fördel via vår e-tjänst.
Administrera uppdrag Länk till annan webbplats.
Överförmyndarnämnden kommer då påbörja arbetet med att hitta en ny ställföreträdare. Den personen vi tillfrågar kommer mest troligt att kontakta dig för att få mer information om huvudmannen. För att underlätta för den nya ställföreträdaren är det viktigt att du fyller i blanketten "Överlämnande av uppdrag" och lämnar över i samband med eventuella övriga handlingar vid bytet. Blanketten hittar du i nedanstående e-tjänst.
Stöd i uppdraget som god man/förvaltare Länk till annan webbplats.
Kom ihåg att du har kvar uppdraget till dess att vi har fått in ett åtagande från den nya ställföreträdaren och vi har fattat ett beslut om byte. Du är skyldig att fullgöra ditt uppdrag fram till dess.
Den genomsnittliga handläggningstiden för byte är cirka tre månader.
När du blivit förordnad som god man eller förvaltare behöver du lämna in en förteckning över din huvudmans tillgångar och skulder. Förteckningen ska visa vilka tillgångar och skulder som huvudmannen har den dag då gode mannen/förvaltaren blir förordnad till uppdraget, datum för förordnandet framgår av registerutdraget.
Som tillgångar räknas också fast egendom och bostadsrätt samt mer värdefullt lösöre, till exempel motorfordon, släpvagnar, båtar och konstverk.
Förteckningen lämnar du med fördel in via e-tjänsten. I e-tjänsten finns även möjlighet för att föra dina löpande räkenskaper.
Administrera uppdrag Länk till annan webbplats.
Banktillgångar och värdepapper per förordnande datum ska styrkas med saldo eller värdebesked från bank eller värdepappersförvaltare. På underlagen ska det även framgå att samtliga konton, förutom det för gode mannen/förvaltaren disponibla kontot, är försedda med överförmyndarspärr. Om ett konto eller fond har överförmyndarspärr betyder det att gode mannen eller förvaltaren inte kan disponera (inte kan disponeras av ställföreträdaren utan samtycke från överförmyndarnämnden).
Uppgifterna i förteckningen använder gode mannen/förvaltaren som ingående värde när den första årsräkningen ska upprättas.
Det kan behövas en del efterforskning av den gode mannen eller förvaltaren för att ta reda på vilka tillgångar och skulder som huvudmannen har innan en förteckning kan upprättas. Ställföreträdaren bör därför inte ha för bråttom med att lämna in förteckningen. Den ska avges på heder och samvete och lämnas in till överförmyndaren inom två månader efter förordnandet (14 kap. 1 § föräldrabalken).
Vid byte av god man eller förvaltare behöver den nya ställföreträdaren inte lämna förteckning. Då används istället den avgående ställföreträdarens sluträkning som ingångsvärde. Överförmyndarnämnden skickar kopia av sluträkningen till den nya gode mannen eller förvaltaren när sluträkningen är granskad.
Samtliga av huvudmannens bankkonton, fondkonton och liknande, som inte behövs för huvudmannens löpande utgifter ska av banken förse med så kallad överförmyndarspärr. Undantaget från spärr är det så kallade disponibla kontot som gode mannen eller förvaltaren använder för löpande utgifter. Överförmyndarpärren innebär att gode mannen eller förvaltaren inte får ta ut innestående medel utan överförmyndarnämndens tillstånd. I ett godmanskap är det möjligt för huvudmannen att göra uttag från spärrade konton eller fonder.
Det är till det disponibla kontot som insättningarna av huvudmannens månatliga inkomster ska göras. På det disponibla kontot får det finnas kvar högst 25 000 kr efter att månadens utgifter är betalda.
Om du som god man eller förvaltare behöver ta ut pengar från ett överförmyndarspärrat konto så behöver du göra en ansökan om samtycke för det hos överförmyndarnämnden. Om huvudmannen förstår vad saken gäller så ska huvudmannen samtycka till uttaget.
Tänk på att ansöka om samtycke till uttag i god tid, särskilt om det är större belopp som överstiger tre prisbasbelopp som ska tas ut, eftersom sådana beslut måste fattas vid överförmyndarnämndens sammanträde.
Nämnden sammanträder varje månad, förutom juli.
Gode mannen eller förvaltaren ska se till att huvudmannens tillgångar är placerade på ett sätt som ger tillräcklig trygghet och skälig avkastning. Om det i ett uppdrag visar sig att placeringarna inte uppfyller ovanstående krav, så bör du som ställföreträdare se över behovet av att placera om tillgångarna. För att få hjälp med denna bedömning så kan du till exempel kontakta banken för att få ett placeringsförslag. För vissa placeringar krävs samtycke av överförmyndarnämnden.
Överförmyndarnämndens samtycke krävs inte för:
- skuldförbindelser utfärdade eller garanterade av stat eller kommun
- skuldförbindelser (obligationer) utfärdade av bank eller kreditmarknadsföretag
- andelar i värdepappersfonder
För placeringar i till exempel aktier och försäkringar krävs överförmyndarnämndens samtycke till placeringen. I föräldrabalkens 14 kapitel 5 § anges vilka placeringar som inte kräver samtycke.
De kontanter som inte omedelbart behövs för något inköp, överlämnande av fickpengar eller liknande ska sättas in på det överförmyndarspärrade kontot.
Huvudmannens tillgångar får inte sammanblandas med gode mannens eller förvaltarens egna tillgångar.
Gode mannen eller förvaltaren ska enligt föräldrabalkens bestämmelser varje år före 1 mars lämna en redovisning till överförmyndarnämnden. Årsräkningen omfattar i normalfallet kalenderåret och ska innehålla uppgifter om inkomster och utgifter under året samt tillgångar och skulder vid början och slutet av året. Enligt föräldrabalken ska en ställföreträdare fortlöpande föra räkenskaper över de transaktioner som utförs för huvudmannens räkning, dessutom ska underlag till exempel räkningar, kvittenser och kvitton för dessa transaktioner sparas.
Enklaste sättet för att lämna in din årsräkning är via vår e-tjänst, du behöver en e-legitimation för att kunna använda tjänsten. Om du saknar möjlighet att använda dig av e-tjänsten så kan du kontakta överförmyndarexpeditionen för att få en blankett för årsräkning skickad till dig istället.
Du hittar den granskade årsräkningen genom att välja den räkning du vill se, exempelvis "Årsräkning & redogörelse 2022", klicka på sammanställning och sedan på knappen som heter "skriv ut". Då kommer du se den granskade räkningen och eventuella justeringar som gjorts. Om en räkning inte är granskad så kommer du se texten "Vald räkning är inlämnad" och då kan du se den räkning du lämnat in genom att trycka på knappen med texten "Förhandsgranska" under sammanställning.
Administrera uppdrag Länk till annan webbplats.
Utöver den ekonomiska redovisningen ska en redogörelse för hur ställföreträdaren har sörjt för huvudmannens person lämnas in. I redogörelsen beskriver du som ställföreträdare vilka insatser som du gjort för att säkerställa att huvudmannens hjälpbehov har blivit tillvaratagna i olika situationer.
Det är även i redogörelsen som du kan beskriva om det under redovisningsåret hänt något särskilt som påverkat huvudmannen eller möjligheten att sköta uppdraget.
Uppgifterna i årsräkningen och redogörelsen är underlag för att kunna fatta arvodesbeslut.
Det finns tre sätt att lämna din årsräkning till nämnden:
- Årsräkning och redogörelse via e-tjänsten men underlagen i pappersform.
- Årsräkning och redogörelse via e-tjänsten med inscannade underlag
- På pappersblanketter: årsräkning, redogörelse, kassablad och underlag i pappersform
Checklista för årsräkning
Oavsett om du lämnar din årsräkning digitalt via e-tjänsten eller på pappersblankett så behöver du säkerställa att du lämnar in en komplett årsräkning. För att underlätta för dig har Överförmyndarenheten tagit fram följande checklista:
Följande ska bifogas årsräkningen oavsett hur den lämnas in:
- Årsbesked för bankkonton, fonder, pensionsförsäkringar och övriga placeringar. På årsuppgiften ska det även framgå om kontot/placeringen har överförmyndarspärr (alla konton/placeringar förutom det disponibla kontot ska vara försett med spärr/inte kunna disponeras av god man/förvaltare).
- Kontoutdrag för hela redovisningsperioden för bankkonton som du som god man/förvaltare redovisar (till exempel det konto du som god man/förvaltare disponerar samt eventuella sparkonton med överförmyndarspärr).
- Kontoutdrag för huvudmannens skattekonto för hela redovisningsperioden.
- Kontrolluppgift eller månatligt utbetalningsavi/lönespecifikation där bruttobelopp, skatt och eventuella bidrag framgår.
- Var noga med att även redovisa mer värdefullt lösöre i årsräkningen.
Exempelvis fordon (bil, skoter, husvagn, släp), mer värdefull konst, smycken och andra samlingar. Du kan uppskatta värdet på tillgångarna om du inte har ett marknadsvärde. - Kom ihåg att redovisa de konton som huvudmannen disponerar själv, eller med hjälp av personal, och eventuellt ICA/Coop kort. Om du redovisar i pappersform så ska dessa konton tas upp under övriga tillgångar.
- Sortera räkningsunderlag, kvittenser, kvitton (verifikat till årsräkningen) utifrån datumordningen på kontoutdraget. Sortera inte efter samma räkningstyp. Om en kostnad är densamma under hela året behöver endast ett underlag bifogas, i annat fall bifogas avi för varje gång beloppet ändras. Observera att även autogiro och e-fakturor ska styrkas med underlag.
- Årsräkningen ska balansera, det vill säga att ingen differens ska finns. Det är din uppgift att hitta orsaken till att årsräkningen inte balanserar. Om du ändå inte får årsräkningen att balanseraså redovisar du differensen på en egen rad i årsräkningen.
Om du lämnar din årsräkning på pappersblankett behöver du också tänka på följande:
- Årsräkningen ska vara underskriven på heder och samvete. Samtliga uppgifter på årsräkningen ska vara i beständig skrift (inte blyerts eller rättade med Tip-Ex) och årsräkningen ska avse rätt redovisningsperiod.
- Samtliga poster på kontoutdraget ska finnas med på kassablad, inte redovisas i klumpform.
- ”Redogörelse för uppdrag som ställföreträdare” ska vara ifylld. Observera att nämndens blankett för redogörelse måste användas.
Årsräkningen, redogörelsen och kassabladen ska läggas längst fram i bunten av handlingar, sedan resterande handlingar enligt ordningen nedan.
Sortera gärna dina underlag till årsräkningen så här:
- Årsbesked från bank
- Kontrolluppgifter/månatlig utbetalningsavi eller lönespecifikation
- Kontoutdrag
- Räkningsunderlag (verifikat) sorterade i händelseordning januari till december.
Tänk på att:
- Du behöver inte dela upp en faktura på flera utgiftstyper, eller i flera kolumner på kassabladet (exempelvis kostnader för äldreboende där mat och omsorgsavgift ingår redovisas som en betalning).
- Om du gör överföringar mellan huvudmannens konton så lämna gärna meddelanderutan tom, då framgår det vanligtvis på kontoutdraget till vilket kontonummer överföringen skett. Om kontonummer inte framgår ska kontoutdrag bifogas årsräkningen även för mottagarkontot, alternativt annat underlag som styrker vilket konto som pengarna har överförts till.
- Överföringar mellan konton som redovisas under konton som hanteras av ställföreträdare i e-tjänsten redovisas via knappen registrera överföring. Överföringar mellan konton som ligger under tillgångar på pappersblanketten ska inte tas upp i årsräkningen. Däremot ska överföringar från de konton du som god man kan disponera andra konton redovisas.
- Överföring av medel som utbetalats till huvudmannens eget konto redovisas som fickpengar, även kallat privata/egna medel.
- Sparande i fonder redovisas som en utgift i de löpande räkenskaperna, försäljning av fonder som en inkomst.
- Om du gör kontantuttag ska huvudmannen eller personal på boende som tar emot pengarna kvittera till sig medlen. Kvittenserna ska bifogas årsräkningen.
- De inköp som görs med pengar som boendet kvitterat till sig ska inte redovisas till överförmyndarnämnden. Det är du som kontrollerar att dessa pengar används till huvudmannens nytta, förslagsvis en gång i månaden.
- Eventuella kontanter hos dig som ställföreträdare ska redovisas i årsräkningen. Observera att kontanter endast får förekomma i undantagsfall. Det ska även framgå av de löpande räkenskaperna/kassabladen hur kontanterna används och kvitton bifogas årsräkningen.
Du behöver inte lämna in checklistan till oss, men tänk på att det tydligt ska framgå på de handlingar du skickar in vilken huvudman som de avser. Detta är särskilt viktigt om du bara lämnar in verifikat i pappersform men redovisningen i e-tjänsten.
Överförmyndarnämnden har bestämt vilka riktlinjer som ska gälla vid beslut om arvode och ersättning till dig som är ställföreträdare.
I riktlinjerna beskrivs de olika arvodesnivåerna som finns för att fatta beslut om arvode för ekonomisk förvaltning och personlig arvode. Arvodesnivåerna utgår från olika procentsatser av de gällande prisbasbeloppen och beslut om arvode fattas i samband med att årsräkningen granskas. Riktlinjerna beskriver också hur särskilda rättshandlingar som redovisas kan arvoderas med ersättning per arbetad timme. Observera att du bara kan få ersättning för arbetad tid inte restid.
För att kunna fatta beslut om storleken på arvodet så tittar den handläggare som granskar årsräkningen och redogörelsen på hur omfattande förordnandet är och vilka insatser av ställföreträdaren som krävts i uppdraget. För att handläggaren ska kunna göra en så bra bedömning som möjligt är det därför viktigt att du som ställföreträdare ser till att den informationen finns i årsräkningen och redogörelsen.
Om du vill ha ersättning för de resor du gjort i uppdraget så behöver du föra en körjournal och bifoga den med redogörelsen. Du får ersättning per kilometer, men kan inte få ersättning för själva restiden. Det är därför viktigt att du försöker samordna de månatliga resorna.
För att kunna sköta uppdraget så brukar det oftast bara behövas ett besök per månad hos din huvudman. Körjournalen ska visa vilket datum och vilken sträcka i kilometer du kört och varför. Du hittar blankett för körjournal under Stöd i uppdraget som god man/förvaltare.
Stöd i uppdraget som god man/förvaltare Länk till annan webbplats.
Du kan också göra en egen körjournal i till exempel Excel. I vår e-tjänst kan du fylla i körjournal via dagboken.
En god man eller förvaltare får aldrig själv bestämma hur stort arvode eller ersättning som ska betalas ut och ta ut det i förskott.
Nedan finner du länkar till information som kan vara till nytta i ditt uppdrag som god man eller förvaltare.
Om du som god man eller förvaltare vill underrätta socialförvaltningen om ändrad faktureringsadress, skicka en kopia på ditt registerutdrag till adressen:
Socialförvaltningen
Enhet Ekonomi
Box 212
971 07 Luleå
Sidan uppdaterades den 16 december 2024