Berättarministeriet

För årskurs 2 och 3.

Projektets innehåll

Vad döljer sig bakom muren? Varför är alla så nervösa? I över 100 år har
barn vartannat år gått bakom muren till odjuret för att offra olika gåvor.
Men varför vill ingen berätta om vad som händer bakom murarna, när de
stängs? Hur ser odjuret ut egentligen? Barnen får genom fantasi och
drama utforska fortsättningen på berättelsen.

Förutsättningar

Vi kommer ut till klassrummet vid två tillfällen. Digitala korta teasers skickas till klassen mellan besöken under processens gång för att stimulera barnen att fortsätta berättelsen. Projektet bygger på att läraren fortsätter arbetet mellan besöken.

Barnen kommer var för sig skapa en historia utifrån berättelsen.

Barnens egna verk kommer att bli inlästa av oss på en ljudfil som sedan spelas upp i klassen.

Anknytningar till styrdokument

ur Lgr22:

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna
förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.

Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet.

Kontaktperson och anmälan

Kulturskolan

Sidan uppdaterades den 3 september 2024