Stöd i hemmet
Stöd i hemmet innebär olika former av stöd som ska bidra till att du klarar av att bo kvar hemma så länge som möjligt och vara så självständig som möjligt i vardagen. En typ av stöd som du kan få är hemtjänst.
Stödet kan ges på dagen och om behov finns även på natten. I våra verksamheter är inflytande, delaktighet och trygghet en självklarhet.
Oavsett om du är ung eller gammal kan du beviljas stöd i form av hemtjänstinsatser. Stödet kan bestå av omsorgsinsatser och serviceinsatser. För att få stöd i hemmet utreder vi och tar ett beslut om ditt behov.
Rätten till en trygg och värdig ålderdom är en självklarhet. Du ska kunna leva ett aktivt liv även om du har behov av hjälp.
Ansök om stöd och hjälp
Om du inte längre klarar din vardag på egen hand kan du ansöka om stöd och hjälp i hemmet. Du kan även ansöka om andra insatser, till exempel dagverksamhet, kontaktperson eller en plats på vård- och omsorgsboende.
Om du inte längre klarar din vardag på egen hand kan du ansöka om stöd och hjälp i hemmet. Du kan även ansöka om andra insatser, till exempel dagverksamhet, korttidsverksamhet för akuta behov eller närståendeplats som avlastning för anhöriga, kontaktperson eller en plats på vård- och omsorgsboende.
Hur du ansöker
Ansöker gör du via vår e-tjänst.
Ansök om stöd och hjälp via e-tjänsten Länk till annan webbplats.
Du kan också använda en blankett eller ringa till Luleå kommuns kundcenter
0920-45 30 00 och fråga efter en biståndshandläggare.
Till blanketten för Ansökan om bistånd enligt socialtjänstlagen Pdf, 120.7 kB, öppnas i nytt fönster. (om du inte kan använda e-tjänsten)
Vad är biståndshandläggning och hur går det till?
Biståndshandläggarens uppgifter är att utreda ditt behov av stöd och hjälp utifrån den ansökan du gör. Vid ett möte med biståndshandläggare kommer du, och anhöriga om du så önskar, ges möjlighet att beskriva din situation och vilka behov du har i dagsläget och hur du vill ha det framöver. Därefter prövas din ansökan och du får ett beslut i ditt ärende. Handläggningstiden för inkomna ansökningar hanteras skyndsamt efter att du har lämnat in alla begärda handlingar. Hur lång tid det tar att få ett beslut beror på hur omfattande dina behov är och vilken grad av hjälp i hemmet du behöver.
Vad du kan få stöd och hjälp med beror på dina behov, men det kan till exempel vara stöd och hjälp med personlig hygien, måltider, tillsynsbesök, digital nattillsyn, städning, tvätt och stöd vid digitala inköp.
Kontakt
Välkommen att kontakta oss via Luleå kommuns kundcenter på 0920-45 30 00.
Läs mer
Stöd i hemmet innebär olika former av omsorg, omvårdnad, stöd och service i ditt hem. Du ska kunna bo kvar hemma så länge som möjligt och vara så självständig som möjligt i vardagen. En typ av stöd är hemtjänst.
Du är i centrum
För oss är det du som är i centrum. Vi ser helheten i din vardag och får den att fungera. Vi är lyhörda och tar hänsyn till dina behov, intressen och dagsform. När du får beviljad hemtjänst blir du erbjuden en undersköterska som fast omsorgskontakt och tillsammans går ni igenom hur den hjälp som du har fått beviljad ska utföras i en genomförandeplan. Vi arbetar med personinriktat arbetssätt, vilket innebär flexibilitet i biståndsbeslutet så att du tillsammans med hemtjänsten kan komma överens om tillfälliga utökningar eller minskningar av insatserna utan att du behöver ansöka om ett nytt biståndsbeslut.
Vi är tillgängliga dygnet runt
I Luleå kommuns hemtjänst arbetar cirka 550 medarbetare, och 35% är utbildade undersköterskor. Hemtjänsten är indelad i 20 mindre grupper för att uppnå en så bra personalkontinuitet som möjligt. Inom Luleå kommun så erbjuder vi dig stöd och hjälp av en hemtjänstgrupp i ditt närområde.
Hemtjänsten finns tillgängliga dag- och kvällstid. Under natten arbetar tre nattpatruller, två i Luleå och en i Råneå. Du kan läsa mer om våra hemtjänstgrupper och nattpatrullen längre ner på sidan. All personal har tystnadsplikt.
Hemtjänst på andra språk
Luleå kommun är förvaltningsområde för samiska, meänkieli och finska, vilket innebär att Luleå kommun har ett ansvar att främja de nationella minoritetsspråken, sprida information och ge möjlighet så de som tillhör de nationella minoriteterna får möjlighet till delaktighet och inflytande i frågor som berör dem. Inom våra verksamheter finns det personal som talar svenska, meänkieli, finska, persiska, arabiska, dari, indonesiska, tigrinja, thailändska, polska, ryska, estländska, kurdiska, farsi och bosniska. Vår ambition ar att erbjuda dig personal som talar annat språk än svenska om du har behov av det.
Läs mer om våra avgifter inom vård och omsorg Länk till annan webbplats.
Kontakt
Välkommen att kontakta oss på 0920-45 30 00 eller någon av våra hemtjänstgrupper.
Hemtjänstgrupper i Luleå kommun
Välkommen att kontakta oss om du har frågor. Telefonen i våra hemtjänstlokaler är inte alltid bemannad men vi har telefonsvarare som lyssnas av varje morgon.
Antnäs hemtjänst 0920-45 70 90
Bergnäsets hemtjänst 0920-45 50 55
Björkskatans hemtjänst 0920-45 52 60
Centrum 1 0920-45 50 56
Centrum 2 0920-45 50 18
Centrum 3 0920-45 50 17
Centrum 4 0920-45 50 38
Gammelstad norra 0920-45 58 11
Gammelstad södra 0920-45 58 12
Guldkustens hemtjänst 0920-45 56 52
Hertsöns hemtjänst 0920-45 46 17
Kallkällans hemtjänst 0920-45 48 65
Notvikens hemtjänst 0920-45 39 17
Porsöns hemtjänst 0920-45 51 07
Råneå norra hemtjänst 0924-576 21
Råneå södra hemtjänst 0924-575 36
Skurholmens hemtjänst 0920-45 50 36
Örnäsets hemtjänst 0920-45 51 03
Östermalms hemtjänst 0920-45 45 65
Nattpatrull finns för dig som har behov av omvårdnadsinsatser på kvällar och nätter. Nattpatrullen utför planerade besök och svarar på larm kvällar och helger från dig som har trygghetslarm.
I Luleå är över 300 personer beviljade nattpatrull och 1 700 har trygghetslarm. Vi har sex bilar ute på nätterna. Fem av dessa är i Luleå och en i Råneå.
Hur ansöker jag om nattpatrull?
Har du behov av ett regelbundet stöd på kvällar och nätter kontaktar du Luleå kommun.
När du fått nattpatrull beviljad
För att vi ska kunna ge dig stöd och omvårdnad behöver vi en nyckel till dig.
För nattpatrull 1 och 2 i Luleå lämnas nyckel till Trygghetslarmet, Lulsundsgatan 42 (entréplan på Fyren) i Luleå. Vi har öppet klockan 8-11 vardagar.
För nattpatrull i Råneå lämnas nyckel till Råneå hemtjänst, Västerlångvägen 2 (plan 2 i Medborgarhuset) i Råneå.
Kontakt
Välkommen att kontakta oss på 0920-45 30 00.
Luleå kommun erbjuder tillsyn via kamera som ett alternativ till tillsynsbesök nattetid.
Tillsynen innebär att du får låna en kamera som installeras i ditt hem.
Tillsynen utförs av behörig personal på SOS alarm. Visar tillsynen att du behöver hjälp åker personal från nattpatrullen ut.
Inget videomaterial sparas och det är en hög säkerhet i informationshanteringen.
Ansök om tillsyn via kamera Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Välkommen att kontakta oss på 0920-45 30 00.
Om du känner dig otrygg i ditt hem kan du få ett trygghetslarm installerat i ditt hem.
Trygghetslarmet består av en fast enhet och en mobil larmknapp som du kan bära som ett halsband eller på din handled.
När du larmar går larmet till trygghetscentralen som svarar dygnet runt. Det är socialförvaltningens medarbetare som kommer till dig, oavsett vilken tid på dygnet du larmar.
Läs mer om våra avgifter inom vård och omsorg Länk till annan webbplats.
Ansöka om trygghetslarm
Du ansöker om trygghetslarm hos Luleå kommun.
Kontakt
Välkommen att kontakta oss på 0920-45 30 00.
Anhörig? Lämna dina synpunkter
Vi vill veta vad du tycker om våra verksamheter så att vi kan förbättra oss. Svara på vår enkät Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sidan uppdaterades den 11 december 2024