Avfallshantering för verksamheter
Från första januari 2024 gäller nya regler kring att förpackningar ska skiljas från sitt innehåll oavsett typ av avfall för att därefter återvinnas. Det infördes även flera nya regler för dig som erbjuder mat i engångsförpackningar samt nya sorteringskrav på serveringsstället.
Avfall ska i första hand förebyggas, men om det ändå uppstår ska det behandlas på det sätt som bäst skyddar människors hälsa och miljön.
Från och med den 1 januari 2024 ska förpackningar som innehåller bioavfall, inklusive matavfall och före detta livsmedel, skiljas från sitt innehåll och sorteras ut separat. Kravet införs för att öka återvinningen av både förpackningsavfall och det bioavfall som är förpackat.
Du som har avfall som består av en förpackning med innehåll i som behöver slängas är skyldig att tömma förpackningen.
- Exempel: Har du en inplastad gurka som inte kan säljas ska du avlägsna plasten och slänga den i ett kärl för plast och gurkan i matavfall (bruna tunnan).
Skyldigheten att tömma förpackningen på innehåll begränsas inte enbart till bioavfall utan avser också allt annat avfall.
Livsmedel
Om innehållet är livsmedel ska det sorteras ut som matavfall. Kraven på separat utsortering av bioavfall omfattar även ätlig olja eller liknande flytande ätligt fett men inte annat flytande bioavfall, exempelvis kaffe, te och juice.
Observera att alla förpackningar oavsett innehåll behöver tömmas, detta krav omfattar även förpackningar som innehåller flytande bioavfall.
Farligt avfall och läkemedelsavfall är undantagna detta krav.
Läs mer om detta hos Naturvårdsverket Länk till annan webbplats..
Lumire ansvarar för insamling av bioavfall
I Luleå kommun har Lumire ansvar för insamling av bioavfall. Lumire har kärl som verksamheter kan använda för fast bioavfall och fat för ätlig olja eller liknande flytande ätligt fett. Lumire erbjuder även insamling av ätlig olja eller flytande ätligt fett på sina återvinningscentraler.
Du kan kontakta Lumire Länk till annan webbplats. för mer information om deras tjänster.
I begreppet bioavfall ingår förutom biologiskt nedbrytbart livsmedel- och köksavfall även biologiskt nedbrytbart trädgårds- eller parkavfall som innehåller respektive inte innehåller parkslide eller invasiva främmande arter (dessa tre avfallsslag ska separeras).
För bioavfall från livsmedelsproduktion och grossister kan företag inom området anlita extern transportör och behandlare.
Observera att från och med den 1 januari 2024 omfattar kraven att förpackningar som innehåller avfall numera även ska skiljas från sitt innehåll för att därefter sorteras ut.
Är du företagare och använder samma behållare för förpackningar som hushållen i ett flerbostadshus behöver du anmäla detta till Lumire.
En förpackning ska vara nominellt tom för att kunna hanteras som förpackningsavfall. Begreppet "nominellt tom" är ett relativt begrepp och det går inte att ange med procent hur pass ren förpackningen ska vara. I vissa fall kanske det är tillräckligt att hälla ut innehållet i andra fall, till exempel om innehållet är svårt att avlägsna, kan behöva skrapas ur från förpackningen.
Tänk på att även transportförpackningar och mängdförpackningar ingår i begreppet förpackningsavfall. Läs mer hos Naturvårdsverket. Länk till annan webbplats.
Förpackningsavfall ska sorteras ut i följande fraktioner och lämnas för materialåtervinning:
- pappersförpackningar
- plastförpackningar
- metallförpackningar
- förpackningar av färgat glas
- förpackningar av ofärgat glas
- plastflaskor och metallburkar som är avsedda för ett retursystem
- träförpackningar
- övrigt förpackningsmaterial exempelvis förpackningar av porslin.
Hur ska avfall från verksamheter hanteras?
- Matavfall, restavfall och spillfett hämtas av kommunen i avsedda kärl/fat.
- Övrigt avfall (förpackningsavfall och farligt avfall) kan verksamheten upphandla valfri entreprenör för hämtning.
- Samlokaliserad verksamhet som valt kommunal insamling: Utsorterat förpacknings- och bioavfall som kommunen ansvarar för ska i dessa fall samlas in genom fastighetsnära insamling från den fastighet där avfallet produceras, vilket du kan läsa mer om på Lumires hemsida, sök på ”Fastighetsnära insamling” på www.lumire.se. Om verksamhet delar miljörum och kärl med exempelvis en bostadsrättsförening behöver en anmälan om samlokaliserad insamling göras, vilket görs till Lumire via formulär eller genom att kontakta Lumires kundservice på telefon 0920-25 09 00.
Den nya lagstiftningen möjliggör även att verksamheter ska kunna lämna förpackningsavfall kostnadsfritt på en mottagningsplats. Dessa mottagningsplatser drivs inte av kommunen. För mer information läs på sidan om näringslivets producentansvar. Länk till annan webbplats.
Observera att verksamheter inte får lämna förpackningsavfall på återvinningsstationer då dessa enbart är för hushållen.
Från och med den 1 januari 2024 ska du som driver ett serveringsställe som säljer mat eller dryck i förpackningar och där gästen kan äta eller dricka på plats, se till att gästen själv kan sortera det avfall som uppstår. Du behöver kunna ta emot de fraktioner du själv säljer. Förpackningarna ska sorteras ut i separata materialflöden; kartong för sig och plast för sig och så vidare.
Även om dina gäster sorterar sitt avfall fel så är det du som driver verksamheten som är ansvarig för att avfallet till slut är korrekt sorterat. Du kan också påverka att det blir en god sortering; till exempel genom att informera dina gäster och underlätta sortering av det avfall som uppstår. Du kan också se över vilka förpackningar som finns och vad mat respektive dryck serveras i, eftersom sortering ska ske utifrån materialslag. Ju färre förpackningar och materialslag som används, desto “enklare” sortering.
Kravet på att erbjuda gästen möjlighet att sortera gäller inte om gästen endast har möjlighet att ta med sig maten (take-away). Kravet gäller inte heller serveringsställen utan sittplats, som till exempel food trucks, kaffevagnar och liknande mobila serveringsställen.
Från den 1 januari 2024 ska livsmedelsverksamheter som serverar mer än 150 enheter per dag av ätfärdig mat och dryck i engångsförpackning av plast erbjuda kunden att få maten eller drycken i en matlåda eller mugg som går att återanvända.
Syftet med dessa krav är att minska nedskräpningen och resursförbrukningen.
Det här gäller för engångsförpackningar;
- Kärlet ska vara tillverkat för att användas flera gånger och ska diskas av någon annan än kunden.
- Den som ska erbjuda matlådor och muggar som går att återanvända ska välja sådana som har minst negativ påverkan på miljö och människors hälsa.
- De återanvändbara matlådorna och muggarna ska ingå i ett rotationssystem så att de kan användas igen.
- På försäljningsstället ska konsumenter informeras om bland annat den miljöpåverkan som användningen av engångsmuggar och engångsmatlådor ger upphov till och vilka fördelarna blir med en minskad förbrukning av dessa, läs mer under Informationskrav.
Informationskrav
Den som säljer dryck i en engångsmugg eller mat i en engångsmatlåda ska på försäljningsstället informera om;
- möjligheten att få drycken eller snabbmaten serverad i en återanvändbar mugg eller matlåda,
- den miljöpåverkan som användningen av engångsmuggar och engångsmatlådor ger upphov till, och
- fördelarna med en minskad förbrukning av engångsmuggar och engångsmatlådor.
Informationen ska lämnas väl synlig och vara lättillgänglig. Naturvårdsverket har tagit fram en text man får använda sig av. Gå in på www.naturvårdsverket.se Länk till annan webbplats. och sök på “Erbjuda servering i återanvändbara muggar och matlådor”, läs under Informationskrav.
Undantag från servering i återanvändbara muggar och matlådor:
- Papper eller kartong: Kraven omfattar inte den som säljer mat och dryck i engångsförpackningar som helt är gjorda av papper eller kartong. Förpackningarna får inte vara kemiskt modifierade på ett sätt som fördröjer nedbrytningen.
OBS! de flesta pappmuggar har en plastfilm på insidan, vilket gör att den inte omfattas av undantaget.
- Färre än 150 förpackningar: Ett försäljningsställe som tillhandahåller färre än 150 engångsmuggar eller engångsmatlådor per dag omfattas inte av kraven. Antalet beräknas i genomsnitt under de dagar det är öppet under ett kalenderår. Du som verksamhetsutövare ska kunna styrka att du omfattas av undantaget.
- Färre än 75 från och med 1 januari 2026; Observera att kraven från och med 1 januari 2026 sänks och att du därefter omfattas av undantag från lagstiftningen endast om du säljer färre än 75 engångsmuggar eller engångslådor.
- Kraven gäller inte i dessa fall; Om färdigförpackad snabbmat eller dryck köpts in från en aktör som är oberoende från företaget som slutligen tillhandahåller engångsmatlådan eller engångmuggen med snabbmat/dryck. Säljer du enbart sådan snabbmat/dryck så behöver du inte erbjuda flergångsförpackningar.
Dessa engångsartiklar i plast är förbjudna sedan 2022
- Bestick, inklusive ätpinnar
- Tallrikar
- Sugrör
- Drinkpinnar
- Produkter i oxo-nedbrytbar plast
- Matlådor och muggar i expanderad polystyren (typ frigolit) för mat och dryck som ska ätas direkt
Efter den 3 juli 2024 får dryckesbehållare endast säljas på den svenska marknaden om de har korkar och lock gjorda av plast som är fäst vid behållaren under hela användningen.
Det gäller producenter i alla försäljningsled och inkluderar även det första utsläppandet på den svenska marknaden. Som producent innebär det att även de dryckesbehållare som köps in till lager före 3 juli 2024 måste ha fastsittande korkar och lock.
Kravet gäller även folieförslutning som kan rivas av. En folieförslutning definieras som ett lock och kan därmed omfattas av kraven om det är gjort helt i plast eller i ett kompositmaterial (där ett av materialen är plast).
För att dryckesbehållaren ska omfattas av kravet om att folieförslutningen måste sitta fast under hela tiden produkten används så ska även dryckesbehållaren vara gjord helt eller delvis i plast. Kravet på att folieförslutning måste vara fäst vid dryckesbehållaren under hela användningen gäller från och med den 4 juli 2024.
Det finns en omfattande gemensam EU-lagstiftning för allt som rör avfall. För att tydliggöra vad vi behöver prioritera finns avfallshierarkin vilken väldigt förenklat innebär att avfall i första hand ska förebyggas, men om det ändå uppstår ska det behandlas på det sätt som bäst skyddar människors hälsa och miljön.
Kraven på att avskilja förpackningar införs för att de ska kunna materialåtervinnas och på så sätt minska samhällets behov av framställa nya material. Genom att sortera ut förpackningsavfall och separera bioavfall bidrar du till en ökad materialåtervinning och hushållning av resurser i samhället.
Exempel på avfallsförebyggande åtgärder:
- Laga mat på livsmedel med kort hållbarhet
- Se över era lagerrutiner
- Metodisk datumkontroll
- Rea ut de livsmedel där hållbarhetstiden närmar sig – se över vilka produkter som ändå slängs och ändra rutinerna för när dessa reas ut eller med hur mycket priset sänks
- Skänk bort via donationer
- Svinnkassar
- Tillaga mat med kort hållbarhetsdatum och bjud personalen på lunch
- Optimera inköp
- Låt inte kylvaror stå framme i rumstemperatur eller sommarvärme längre än två timmar
- Informera all personal (även tillfällig) om att förpackningar ska sorteras. Sätt upp skyltar och skapa tydliga anvisningar för att underlätta att sortera rätt.
Livsmedelshygien
De nya reglerna kan innebära att ni behöver göra anpassningar i lokal, utrustning eller rutiner för att kunna fortsätta att upprätthålla en god livsmedelshygien.
När otjänliga livsmedel skiljs från sina förpackningar kan det medföra risker för kontaminering av lokal, utrustning och ätbar mat.
Hanteringen av återanvändbara muggar och matlådor ska skötas utan att det påverkar livsmedelssäkerheten.
Utsorterat förpacknings- och bioavfall som kommunen ansvarar för ska samlas in genom fastighetsnära insamling från den fastighet där avfallet produceras, vilket du kan läsa mer om hos Lumire.
Om verksamhet delar miljörum med exempelvis en bostadsrättsförening behöver även en anmälan om samlokaliserad insamling göras, vilket görs till Lumire via Lumires kundservice på telefon 0920- 25 09 00.
Undantag från sorteringskravet
Ett generellt undantag från skyldigheten att tömma förpackningen på dess innehåll gäller i det fall förpackningen innehåller farligt avfall eller läkemedelsavfall, om förpackningen underlättar den praktiska hanteringen av avfallet.
Dispens
Det finns även möjlighet att ansöka om dispens från kravet på att förpackningen skiljs från innehållet eller kravet på att bioavfall sorteras ut.
Det kan till exempel röra sig om verksamheter som behöver slänga förpackningar med bioavfall i restavfallet under en tidsbegränsad övergångsperiod.
Dispens får endast ges om det inte är genomförbart eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna att skilja förpackningar från innehållet. Du kan läsa mer på www.naturvardsverket.se, sök på ”Krav på separat insamling av bioavfall”.
Ansöker du om dispens måste du ange av vilken anledning du söker, vad det är som gör att separeringen av avfall från förpackning inte kan genomföras i nuläget eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.
En dispensansökan kan endast beviljas för konsumentförpackningar, inte grupp- eller transportförpackningar. En förutsättning för beviljad dispens är att det genomförts ett förebyggande avfallsarbete och gjorts en åtgärdsplan för hur lagkraven ska uppfyllas efter att en eventuell dispens löpt ut.
Grunderna för dispens
Grunderna för dispens kan vara någon av följande punkter (3 kap. 16 § avfallsförordningen):
- att det inte är tekniskt genomförbart med hänsyn till god praxis för avfallsinsamling,
- att det skulle bli ett jämförbart återvinningsresultat med en annan hantering,
- att det inte ger det bästa miljömässiga resultatet med hänsyn till avfallshanteringens sammanlagda miljöpåverkan, eller
- att det skulle medföra oskäliga ekonomiska kostnader.
Om verksamheten ansöker om dispens och anger punkt 4 som dispensskäl/grund (att det skulle medföra oskäliga ekonomiska kostnader) ska även hänsyn tas till alla punkter i 3 kap. § 17 avfallsförordningen. Dessa punkter är:
- negativa effekter på människors hälsa och miljön vid insamling och behandling av blandat avfall,
- möjligheterna till effektivitetsförbättringar vid insamling och behandling av blandat avfall,
- vilka intäkter som försäljning av återvunnet material kan ge, och
- principen om att den som förorenar bör stå för de kostnader som föroreningen medför och de bestämmelser om producentansvar som ger uttryck för den principen.
En dispens kan sökas för olika innehåll, avfallsströmmar, samtidigt.
Var tydlig i ansökan vilket avfall det avser.
Dispens söks via;
Tillsyn
Miljö- och byggnadsnämnden är ansvarig för tillsyn över återanvändbara matlådor och muggar samt att avfallslagstiftningen följs och att avfall inte hanteras felaktigt.
Tillsyn bedrivs löpande via ordinarie livsmedelstillsyn men kan även utföras via slumpmässiga kontroller.
Timavgift för nedlagd handläggningstid vid tillsyn och handläggning av dispensansökningar tas ut enligt gällande taxa.
Om ni har frågor med anledning av denna information är du välkommen att kontakta oss.
Telefon: 0920-45 30 00
E-post: miljobygg@lulea.se
Sidan uppdaterades den 10 december 2024