Räddningstjänsten tecknar avtal med Region Norrbotten

Avtalet avser uppdrag om transport i terräng samt IVPA (i väntan på ambulans) för Region Norrbotten efter beslut i Kommunstyrelsen den 7 oktober.

Avtalet innebär att den kommunala räddningstjänsten kommer att bistå Region Norrbotten med sjuktransporter i besvärlig terräng, exempelvis inte farbar väg, samt att räddningstjänsten kommer att respondera på första-hjälpen-larm från samtliga stationer för att trygga hjälpsökande i väntan på ambulans.

– Förhandlingarna har pågått i två år, så jag är nöjd med att vi äntligen är i hamn med de båda avtalen. Det här är riktigt bra för den som drabbas av olycka eller sjukdomsfall och det är klok samhällsnytta att använda sig av varandras resurser på det här sättet, säger räddningsdirektör Mikael Andersson, Luleå Kommun.

Finansiering av IVPA

Avtalet innebär att kommunen står för i princip alla praktiska kostnader för personal och utrustning för att förbereda för IVPA. Regionen står för ett utbildningsmaterial och betalar kommunen för rörliga kostnader kopplat till utförda uppdrag enligt den nationella RVR-taxan.

Finansiering av transport i terräng

Avtalet innebär inga större materiella förändringar. Uppdragen ska utföras med befintlig utrustning. Räddningstjänsten har inte skyldighet att utföra uppdragen om det krockar med pågående andra räddningsinsatser. Avtalet bedöms vara någorlunda kostnadsneutralt och uppkomna löpande kostnader täcks genom fakturering till Region Norrbotten.

Frågor besvaras av räddningsdirektör Mikael Andersson, Luleå Kommun.

Mobil: 070-307 41 42

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2024